donderdag 8 februari 2018

Zo voel ik me!

Gevoelens, vaak moeilijk om erover te praten.
Karel helpt ons bij het vertellen over gevoelens.


Karel is blij!  Je kan ook 'vrolijk' zeggen.
Gelukkig is dit het gevoel dat we het best kennen.
Als we blij zijn, dan lachen we, en dan willen we dansen en doen we soms een beetje gek.


we kiezen enkele vrolijke kleuren en stempelen op vrolijke muziek.






We bekijken enkele prentjes en vertellen of we hier blij van worden.
Onze kapoentjes zijn heel eensgezind.

Samen met de bal spelen is héél leuk, daar worden we vrolijk van.


De zon maakt ons ook blij, en van ballonnen houden we ook.


Als er iets stuk gaat zijn we niet blij, en als onze ballon gaat vliegen zijn we ook niet blij.
Van in de plassen springen worden we ook niet blij, dat vindt juf een beetje raar, ze dacht dat we toch wel graag in de plassen springen.
Senne legt het uit: 'eigenlijk worden wij wel blij van in de plassen springen, maar we mogen niet met onze schoenen in de plas springen van jou.  Jij wordt daar niet blij van, je wordt dan een beetje boos en dan zijn wij niet blij.'


We kleuren een blije Karel.
Daar worden we blij van, want we mogen met stiften kleuren, dat mogen we meestal niet, met stiften mogen we tekenen en dan met kleurpotloden of wasco's kleuren.  Dit vinden we echt wel leuk!






Gilles en Ruben amuseren zich met de mozaïek


Onze kleuters bouwen.


Maandagnamiddag komen de kleuters van juf Carine op bezoek, dat maakt ons BLIJ!










We hebben nog een extra reden om blij te zijn, juf bracht cakejes mee van de sportclub, en ze waren héél lekker!


We werken wat aan extra ontspanning.


We dansen op de muziek.
Als de muziek stopt, blijven we staan als een standbeeld.







We doen een evenwichtshouding.
We nemen de houding van de vrolijke danser aan.
We gaan met 2 tegenover elkaar staan, we doen één been omhoog en pakken het vast met onze hand, we leunen voorover en steken onze andere hand naar voor.
Alleen is dit moeilijk om te doen, maar we vinden steun bij elkaar, samen kunnen we toch wel meer!







De cakejes zijn niet om naar te kijken, we mogen ze eten!



Als het zonnetje schijnt, worden we blij, we 'groeten de zon'.
We zetten onze voeten bij elkaar en reiken onze armen naar boven, we maken ons héél lang, we proberen de zon te pakken.






We worden blij als iemand voor ons zorgt, maar voor iemand zorgen maakt ons ook blij.
We gaan elkaar masseren.  Dat is genieten!














Natuurlijk wisselen ook wel om.
Juf hoopt een massage van Ruben te krijgen, maar helaas, Ruben wil zelf nog een massage...


Nabespreking van onze massage.
'oh, wat had ik geluk met zo'n goede masseur als Senne' zegt Charlotte nog nagenietend!

Ruben geniet ook nog na, hij komt zich goed nestelen.



We zijn helaas ook af en toe eens verdrietig, triestig kan je ook zeggen, of droevig.
Vaak hebben we traantjes als we verdrietig zijn.
Gelukkig gaat ons verdriet meestal zeer snel voorbij.


Onze poging tot droevige snoet lijkt toch nog een beetje vrolijk...






We bekijken enkele situaties die Karel verdrietig maakt, en vertellen er over ons eigen gevoel bij.
Als iemand speelgoed afpakt ben je verdrietig, maar ook wel boos op dat kindje.



We knikkerverven op trieste muziek.
(maar in het knikkerverven hebben we veel plezier!)










Vandaag mogen we een verdrietige Karel kleuren.




We zijn ook al wel eens boos, en als we boos zijn, dan heb je het wel geweten!


We kunnen boos kijken.






En ja, we kleuren een boze Karel.




Op boze muziek stempelen we met onze vuisten.






Puzzelkampioenen in actie!







Vrijdag kunnen we ons kentekentje allemaal bij de blije Jules zetten.
Mats was ziek, maar waarschijnlijk had hij zijn zonnetje ook wel bij de blije Jules geplaatst.



Zie je hoe goed we kunnen doen alsof we bang zijn?
We doen alsof, want eigenlijk zijn we nergens bang voor.
Je mag wel bang zijn, weet juf ons te vertellen.
Onze kleutertjes zijn bang van krokodillen.  Gelukkig komen we geen krokodillen tegen als we gaan wandelen in Buken...
'maar wel in de dierentuin' reageert Aaron.





We kleuren een bange Karel



dan oefenen we onze motoriek in scheerschuim, met een bang muziekje op de achtergrond.





Met wat rode verf krijgt ons scheerschuim een kleurtje


Onze handen worden er 'een beetje' vuil van.



Als we 2 kleuren kiezen, dan maken we gewoon een nieuwe kleur, het lijkt wel of we tovenaars zijn!




'Juf, mogen we nog eens zoeken wat er aan de magneet blijft plakken?'
Natuurlijk mogen jullie dat!



De smartmax is ook magnetisch, Aaron bekijkt de voorbeelden, om dan toch maar te kiezen voor een eigen ontwerp.


Ruben en Gilles maken het gezellig in de huishoek.


en Senne die bouwt constructies, machines, vliegtuigen, Senne bouwt het allemaal.



We leren een leuk liedje.
'k zie een vriendje in de spiegel en dat vriendje lijkt op mij!'
We kijken naar ons vriendje dat op ons lijkt.
We trekken een vrolijke, een grappige, een boze, een bange of een verdrietige snoet naar ons spiegelbeeld.  Wat hebben we een pret!


















Onze gevoelenskalender.




We zijn weer wat wijzer geworden wat gevoelens betreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten