vrijdag 16 juni 2017

Wat ben ik geweldig!

Jules zit op zijn blote voeten in de klas.


Juf doet ook haar schoenen uit, zij zit ook op haar blote voeten.


'Mogen wij ook onze schoenen uitdoen juf?'
Ja, dat mag.


Onze schoenen, netjes op een rij.


Allemaal blote voeten.


'Heeft Senne de kleinste voeten, juf?' wil Liv weten.
'Zullen we onze voeten eens meten?' stelt Liv voor.

'Oh, dat is gek, Senne is kleiner, maar zijn voetjes zijn even groot als mijn voeten!'



De voeten van Boris zijn duidelijk groter dan de voeten van Liv.



Juf kan spulletjes vast pakken met haar voeten





Dat willen we ook wel proberen...













Een penseel is toch om te schilderen, zouden we met onze voeten ook kunnen schilderen?
We proberen het meteen!








We maken meteen ook een voetafdruk.






Vuile voeten, die moeten we wassen


en afdrogen




We krijgen allemaal een hoofd, 't is wel een leeg hoofd.



Juf zegt een raadseltje, wij luisteren heel goed


Als we weten waarover het gaat, nemen we dat deel van ons gezicht en leggen het op de juiste plaats.


We leggen de oren op de juiste plaats.
Oren die hebben we nodig om te horen, om te luisteren naar verhaaltjes, naar mooie liedjes, naar opdrachtjes en naar zoveel meer.  Onze oren staan echt niet als versiering aan ons hoofd, ze hebben een functie.



Dan zegt juf een raadseltje over onze mond.
Daar stoppen we ons eten in, en we kunnen ermee praten, met onze lippen geven we kusjes aan elkaar.



Onze neus staat boven onze mond, we kunnen ermee ruiken en langs onze neus blazen we al onze snottebellen buiten!


ons kindje begint er mooi uit te zien.


Om te kunnen zien hebben we nog ogen nodig.


Zo, het gezicht is compleet.  Hoewel de haren...


Juf heeft pittenzakjes meegebracht, wat zouden we daar mee doen?


Het pittenzakje ligt op mijn hand.


op de bovenkant van mijn hand


op mijn vinger


Op ons hoofd


op onze hand



op onze schouder



alweer op ons hoofd


op onze voet


tussen onze voeten


op onze knie





op ons oor



Deze snoetjes kunnen nog niet zien of ruiken of praten, maar wij gaan daar voor zorgen.
We werken de snoetjes af met plasticine




'Dit is mijn peter, Olivier, die heeft geen haren'


'Dit is de knuffelpapa, juf.  Die heeft een beetje haren'.






Met de knoflookpers kunnen we haren maken.
Grote pret!













We deden schrijfdans, maar de batterij van het fototoestel was plat, dus dat moesten we opladen.
En toen dacht juf er plots aan dat ze ook met haar telefoon foto's kon nemen.

We tekenden een kindje in scheerschuim.
We hadden helaas geen groot blad om een afdruk te maken.




De tafel schoonmaken na een schrijfdansactiviteit is altijd een leuke bedoening.
We krijgen over elke hand een washandje en op de muziek maken we de tafel weer schoon.
Senne heeft zelfs een toefke scheerschuim in zijn haren.



Ik heb een arm, en nog een arm
Ik heb een been en nog een been,
ik heb een hand en nog een hand,
ik heb een buik en nog ...  (oei waar heb ik nu nog een buik?)

Dat vinden onze kindjes wel heel grappig.
'juf, je bent wel héél verstrooid, je hebt toch maar 1 buik!'
Ach ja, en die buik die zit van voren.

We gaan op zoek naar lichaamsdelen waar we er 2 van hebben en we bekijken ook onze andere lichaamsdelen.

Dit is de neus, ik heb er 1


'Rikke takke tonen, ik zal mijn oren tonen,
hé, hé, hé, ik heb er 2!'


'Ik zal mijn haren tonen, ik heb er véél!'


We gaan onze pompoenen planten in de tuin.


We maken een kuiltje in de grond


gieten er water in


planten ons pompoenplantje in het kuiltje




en als ons plantje in de grond zit, geven we nog extra water.





Hopelijk hebben we een goede oogst in de herfst.

We kunnen last minute nog zonnebloemen planten.







Hoe zou het met onze egel zijn?
Het is weer warm de laatste tijd, er zijn geen plassen, dus onze egel zal wel drank kunnen gebruiken.


we maken de schalen voor eten en drinken proper


sterke Boris vult de gieter met water


We zorgen voor eten


en het egelrestaurant kan weer geopend worden.




De ochtend nadien is het eten op, er is nog wel water in het schaaltje.
We denken dat de egel alles opgegeten heeft, maar het zou ook wel een kat kunnen zijn, of een rat, of vogeltjes, we weten het niet echt.


Een partituur en Bas, dan gaan we zingen!
Maar juf neemt nog één en ander en we gaan naar de zandbak.


'Een mond vol witte tandjes,
twee ogen en twee oren,
een lange neus van voren,
twee armen en twee handjes
een buik, een bips, twee benen
tien kleine kriebeltenen!'

Zo, ons portret is gemaakt!


'Oei, juf, we hebben nog geen haren, die hebben we nog nodig'
en zo hebben we een kindje met haren.


Een mond vol witte tandjes


Twee ogen


een lange neus van voren


twee armen en twee handjes


één buik


één bips


twee benen


tien kleine kriebeltenen


't Is heel warm, dan moeten we veel drinken zegt juf, 
Juf drinkt zelf veel en ze vindt dat wij dit ook moeten doen.


Na de speeltijd gaan we in de schooltuin.
We mogen allemaal onze schoenen uit doen.


We hebben bakjes gevuld met allerlei verschillende materialen, en dat hebben we in de tuin gezet.
Wat zou het plan zijn...


Er is een bakje met stof


een bakje met schors


een bakje met dopjes


een bakje met dennenappels


een bakje met isomochips


een bakje met zand


een rubberen mat


de boot mochten we vullen met water.


We lopen over het materiaal met onze blote voeten en we verwoorden wat we voelen, sommige dingen zijn zacht, sommige dingen kriebelen aan je voeten, sommige dingen zijn hard en voelen niet zo leuk aan de voeten.  Het leukste vinden we allemaal het water!






































Charlotte komt het blote voeten pad ook eens uitproberen



De andere kindjes van juf Carine komen ook eens voelen




Vrijdag doet juf haar hand een beetje raar.
Kijk nu, er is een gezichtje getekend op juf haar hand.
Met je hand kan je veel zeggen zonder echt te praten.

Je kan 'hallo' zeggen, of 'daäag'


Je zoekt iets



Je bent aan het denken


't is goed


't is niet goed


kom eens hier


Daäag, tot ziens!


Wat zijn we toch prachtige kleuters!




Juf vertelt het verhaal 'mama kriebelt Jules' nog eens, wij hebben er plezier in, we gibberen en lachen alsof we zelf gekriebeld worden...


We kriebelen onze buik,


en onze benen


en ons hoofd


onze wangen,


onze bips


We kiezen allemaal een massageballetje en gaan ons masseren.
We masseren ons been.  We rollen ons massageballetje over ons been naar onze voet en weer terug.



Hoe voelt de massage?
Goed, volgens Liv



Voor Boris is de massage niet zo goed, 'want het kriebelt niet'


Senne vindt het wel kriebelen en dat vind hij leuk!


Dan gaan we elkaar masseren.






Liv glundert ervan, ze vindt de massage die ze van Boris krijgt zalig!


Senne geniet er ook van!


Dan wisselen we, Liv masseert Boris


Senne masseert juf.


Puur genieten voor Boris




We kriebelen onze voeten.



en we masseren onze voeten






juf maakte een foto van ons, maar bij het uitknippen liep er iets fout, ons hoofd is eraf geknipt...


We bekijken ons gezicht nog eens heel goed in de spiegel, we beschrijven wat we allemaal zien en waarvoor we het gebruiken.





We tekenen ons hoofd op ons lijf.


We zijn nog mooier dan op de foto!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen