dinsdag 6 juni 2017

Een warme week!

Het belooft een warme week te worden.
In onze klas is het héél warm.  We vullen de waterbak in de gang, in de gang is het toch wat koeler.




We hebben ook een tafel in de gang gezet, dan kunnen we daar werken.
Een ijsje is altijd wel lekker, zeker als het warm is.
We snijden fruit in kleine stukjes.






het fruit gaat in ijslolly vormpjes, we doen er yoghurt bij en dan kan het de diepvries in.


We moeten veel drinken zegt juf altijd, dat doen we met plezier!
Omdat de madeliefjeskoekjes verbrand waren vorige week, heeft juf thuis madeliefjeskoekjes gebakken.  We vinden ze heerlijk!







Na de speeltijd gaan we naar buiten.


In ons buitenklasje vertellen we over onszelf.
We zijn allemaal kindjes, we hebben allemaal een hoofd, een lijf, 2 benen met voeten eraan, 2 armen met handen, op ons hoofd groeit haar, we hebben 2 ogen om te kijken, 2 oren om te horen, een neus om te ruiken en een mond om te eten, en te praten en om zoentjes te geven ...
En toch zijn we allemaal anders!
Er zijn 2 jongens in onze klas en 2 meisjes.
De jongens zijn niet helemaal hetzelfde, de meisjes zijn ook niet helemaal hetzelfde, gelukkig maar anders zouden we onze kleuters niet uit elkaar kennen.



Liv denkt dat Violetta het grootste meisje is.
We gaan meten en ja, Violetta is groter dan Liv.


Welke jongen zou het grootst zijn?
 'Boris is groter dan Senne' zeggen we met veel overtuiging.
We meten en ja hoor, Senne is kleiner dan Boris, dus is Boris groter dan Senne.


Boris is de grootste jongen en Violetta het grootste meisje, maar wie zou nu de grootste kleuter van onze klas zijn?

'ik denk Violetta' gokt Liv voorzichtig, 'maar we moeten weten, alleen dan kunnen we het zeker weten.'
En ja, Violetta is inderdaad onze grootste kleuter.


Wie zou nu onze kleinste kleuter zijn...
'Senne, want die is maar 2 jaar en de andere kindjes zijn 4 jaar'
Senne is inderdaad de jongste van onze klas, maar is hij ook de kleinste?
We meten het even na, en ja, Senne is inderdaad de kleinste kleuter van onze klas.


De kleinste en de grootste kleuter!



Als we vandaag gaan spelen, zoeken we de schaduw op, maar wat is dat, de schaduw.
'De schaduw is daar waar het donker is', vertelt juf ons.
'kijk juf, dat is onze schaduw!'
Inderdaad, dat is onze schaduw.

We blijven staan en juf tekent onze schaduw.


Maar onze schaduw is kleiner dan wij zelf, dat is raar.


We proberen of we in onze schaduw kunnen liggen, maar neen, dat kunnen we niet.


De bomen geven ook schaduw.
En kijk, de fiets van Boris geeft ook schaduw.
In de schaduw van de bomen kunnen we spelen, maar in de schaduw van de fiets kunnen we niet spelen.


Als het warm is, kan je spelen met water, we mogen zelf onze emmer of onze gieter vullen aan de kraan.




we gieten het in onze boot.






We mogen met onze voeten in het water, maar juf, wat doe jij nu!
Juf spuit ons nat met de plantenspuit.


We mogen een 'plantenspuitgevecht' doen, maar we mogen alleen naar elkaars benen spuiten, zeker niet naar het gezicht.




Juf krijgt ook verfrissing.




Als we de blaadjes van de bomen willen besproeien, ontdekken we dat het water weer naar beneden 'valt', dat geeft een verfrissend gevoel.





Senne laat zijn voeten verfrissen door Liv.






En dan is het lunchtijd, eerst gaan we onze voeten nog eens goed afspoelen


en dan drogen we onze voetjes




Schoenen aantrekken is niet altijd makkelijk, maar echte vrienden helpen elkaar!



'Juf, mogen we in de gang eten, want in de klas en buiten is het veel te warm'
Ja, dat is waar, natuurlijk mogen we binnen eten.


Juf vertelt het verhaal van Jules.
Mama kriebelt Jules.


Wij kriebelen onszelf, op onze buik, en ook op onze wangen, en onze armen, en onze voeten en ons hoofd en onze schouders en ...
we kriebelen ook elkaar, maar daar heeft juf geen foto's van...



We gaan een zelfportret tekenen voor onze identiteitskaart.
We denken goed na.



Uiteraard kan je ons meteen herkennen!





In onze koele gang gaan we schilderen, 't is te zeggen, we gaan rollen.
Neen, we verklappen nog niet wat precies, dat is nog een geheimpje, volgende week wordt het onthuld.









Op de KidSmart maken we puzzels





Violetta maakt nog een schilderwerkje.


We maakten vruchtenijsjes, maar we hebben er nog niet van gegeten.
Dat wordt wel tijd!
We gaan met z'n allen naar de keuken, zouden de juffen onze fruitijsjes nog niet opgegeten hebben?



Oef, ze zijn er nog!


'Mmm, ze zijn lekker.  Als ze op zijn, dan maken we toch nieuwe he, juf'
vraagt Liv al meteen.


We gaan ons ijsje buiten eten.







Eunice is een leerling uit ons 4 leerjaar, net als haar klasgenoten en de leerlingen van de 3° graad nam Eunice deel aan de Grote Nationale Schrijfwedstrijd.
Eunice haar verhaal was zo goed, dat het gepubliceerd werd in een verhalenboek,'Recht op lezen'.
Woensdag mocht Eunice haar boek in ontvangst nemen, donderdag kwam ze er uit voorlezen voor onze kleuters.
Eunice is ook een voortreffelijke vertelster, nadien besprak ze met de kleuters het verhaal.











Vrijdag leest juf het verhaal 'Mijn Papa'.
Juf vertelt buiten, want binnen is het weer zo warm.


Jan kan onder papa zijn benen door kruipen!
Maar dat kunnen onze kleutertjes ook bij hun papa.


Papa kan Jan laten vliegen.
Natuurlijk kan onze papa ons ook laten vliegen, maar hij doet dat niet meer zo vaak, want we worden een beetje te zwaar...


Jan zijn papa kan paardje rijden.
Oh ja, ook dat doen wij met onze papa!


Jan kriebelt papa's tenen.
Onze kleutertjes hun papa houdt daar ook van.


De papa van Jan heeft 10 vingers.
Onze papa heeft ook 10 vingers, want iedereen heeft toch 10 vingers.
Maar juf raadt ons aan om dat toch maar eens na te tellen, want als papa langs de zagerij geweest is, heeft hij misschien geen 10 vingers meer...


Net als onze papa, leest Jan zijn papa ook verhaaltjes voor het slapen gaan.


Wat hebben we toch geluk met de liefste papa van de hele wereld!



Vrijdag is het Violetta haar laatste schooldag, zij vertrekt met vakantie.
We wilden graag een feestje geven, daarom ging juf langs de bakker en kocht er donuts.
Maar helaas, Violetta was niet op school vandaag, wat nu?
'zal ik de donuts mee naar huis nemen en ze thuis opeten met de knuffelpapa?
Of zal ik ze mee nemen naar de keuken, dan mogen de juffen ze opeten?'
Liv stelt voor om de donuts te bewaren tot dinsdag, dan kunnen we samen met Violetta de donuts eten.  Nee, dat is geen goed idee, dan is Violetta nog steeds met vakantie, ze komt pas in september terug naar school, zolang kunnen we de donuts niet bewaren.
Zullen we ze dan zelf opeten?
Ja, dat is een goed idee, iedereen is akkoord!



Na de speeltijd gaan we samen met de kindjes van de 2° kleuterklas naar buiten.
We zoeken een vriendje, en 1 van de 2 gaat op de grond liggen, de ander tekent het vriendje met krijt.


Dat is de Wannes!
Maar hij heeft geen ogen, geen haren, geen kleren, dat gaat Wannes zelf tekenen.














We moeten ook omwisselen, juf gaat op de grond liggen en Wannes tekent juf.



Je herkent juf Chantal meteen!













Van al dat werken krijgen we warm, maar geen nood, juf zorgt voor een douche!











Dat willen wij ook doen, en dat mogen wij ook doen!
Dolle pret!



















Senne verfrist zichzelf met de plantenspuit, als je die naar je toe keert, dan kan je jezelf nat maken.





Van al dat spelen word je wel moe!
Gelukkig kunnen we ons dutje doen.




Violetta houdt het graag netjes, zij maakt onze klas weer zandvrij.


Het was een warme week, maar we hebben ons wel weer geamuseerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen