vrijdag 3 februari 2017

Goudlokje en de 3 beren

Deze week is Goudlokje en de 3 beren ons thema.
We mochten allemaal een beer meebrengen naar school.

Oh, dat is wel een hele grote knuffelbeer.
't Is de beer van Senne die op juf haar schouders gesprongen is.


Juf Carine is nog ziek, de grote kleuters komen nog 2 dagen bij ons logeren en brachten ook hun knuffel mee.





We zetten onze beer op onze billen, je kan ook zeggen 'op schoot'.


We zetten onze knuffelbeer op onze voeten





Op ons hoofd zetten we onze knuffelbeer ook eens.




en op onze schouder


Onze beren zijn er moe van geworden, ze gaan rusten in het bed.




Juf vertelt het verhaal van Goudlokje en de drie beren,
we vinden het een prachtig verhaal!


We sorteren de beren per kleur.


dan sorteren we de beren per grootte



De 2° kleuterklassers  (de Teigertjes) kleuren Goudlokje en de berenfamilie.



Onze jongste kleutertjes schilderen een beer, maar juf heeft er, in alle drukte, geen foto van gemaakt.
Dit is het resultaat, volgende week werken we zijn snoetje af.



Dinsdag heeft Boris een mooi boek mee over beren.


Deze beer heeft net een vis gevangen


Deze beer heeft scherpe klauwen aan zijn poot


Boris kijkt of er nog iets in zijn tas zit.
Ja, 2 beren, een pandabeer en een bruine beer.



We tonen allemaal trots onze knuffelbeer, of andere knuffel.


















Kijk, 2 net dezelfde beren.
'Ah ja juf, Mili en Liv zijn ook bijna net dezelfde meisjes' grapt één van de kleuters.
'Ja, want wij zijn een tweeling' zeggen de zusjes in koor.


Boris en Suze hebben allebei een pandabeer.
'de mijne is een meisje' licht Suze toe.
'en de mijne is een jongen' reageert Boris meteen.


'Ze kunnen vriendjes worden en verliefd worden op elkaar' zegt Suze in een romantische bui.


'kijk juf, ik heb kaartjes meegebracht waar beren opstaan.' laat Suze zien.


Senne heeft de grootste beer, Floris heeft de kleinste beer.
'Maar Senne is wel veel kleiner dan Floris' merkt Charlotte op.


We gaan beren meten.


We hebben een lange berentrein!


Het groepje knuffels die geen beren zijn is in de minderheid.


Na de speeltijd gaan we buiten een spelletje spelen met onze knuffel.



En we knuffelen met elkaar.
Als we de muziek horen mogen we dansen, als de muziek stopt, knuffelen we met een vriendje.









We knuffelen met onze poepen







en we knuffelen met onze handen




We gaan weer naar onze knuffel en leggen hem op ons hoofd






Onze knuffel tussen onze knieën.




en op één hand



We stappen rond en als de muziek stopt, knuffelen we met onze knuffel.




Van al dat werken en spelen worden we moe, een dutje is welkom.


We leren een liedje over 'beertje'

'Beertje is mijn lieveling,
mijn zachte speelgoedding.
Hier de stoel en kijk eens aan
waar beer blijft staan.'

Op de stoel



Onder de stoel


Naast de stoel


naast de stoel, 'maar wel aan de andere kant hè juf.'


Voor de stoel


Achter de stoel


Op de leuning.
'Dat mogen wij niet doen hè juf, wij zijn te zwaar en dan zouden we vallen.'


We denken eraan dat we nog een geschenkje hebben voor Violetta.


Violetta is wel heel blij met haar cadeau.
v

Woensdag is juf Carine weer op school, we zijn weer met ons vieren.
'We zijn toch met 5 juf, want jij bent er toch ook!' merkt Liv op.



En onze Jules, die is er natuurlijk ook.


We plakken een berensnoet.





Violetta veegt de snippers die op de grond vielen bij elkaar.


We hebben 3 beren, een grote, één die een beetje kleiner is en een kleine beer.


We sorteren de beren volgens grootte.








Liv en Boris willen nog eens met de bambino loco spelen



De beren en Goudlokje van de Teigertjes (de 2° kleuterklassers)



De Iejoors (de kindjes van de 3° kleuterklas) hebben hard gewerkt, ze tekenden Goudlokje, knipten snippers om haar kleedje te beplakken en schilderden een achtergond met waterverf op krantenpapier, als dat allemaal in orde was, kreeg Goudlokje nog haren.


De oudste kleuters zijn terecht trots op hun Goudlokje.












Vrijdag is Boris jarig.

Ja, 't is weer zover, Juf wil de kroon weer graag zelf hebben...
'Maar dat kan niet juf, paars is de lievelingskleur van Boris en bovendien is de kroon te klein voor jou!'
Helaas, de kleutertjes hebben gelijk, de kroon is te klein voor mij.


Voor Boris is de kroon ook te klein!
Boris laat zich niet foppen: 'maar neen, juf je moet de kroon wat groter maken!'


Oei, nu is de kroon te groot!


'Dan kan je ze zo opzetten' stelt juf voor.
Maar Boris is niet akkoord.
'Je moet de kroon open maken en dan passen op mijn hoofd.'


Eindelijk, 't is gelukt!


Ons feestvarkentje!


Boris heeft een prachtige traktatie meegebracht, veel te mooi om op te eten deze
 'Olifant in het ballenbad'
Hij is gemaakt van appelcake en marsepein, het ballenbad is gemaakt van druiven en besjes.


'Ik mag 4 bloemen in de vaas zetten, want ik ben 4 jaar geworden'


Dat is zo, Boris zet 4 bloemen in de vaas.




Zouden we genoeg bloemen hebben, of zouden het er te weinig zijn?
Ja hoor, we hebben nog 1 bloem over, we hebben er eigenlijk te veel.


De olifantentaart, ze ziet er lekker uit, maar ze is zo mooi, misschien kunnen we er gewoon naar kijken.  Maar neen, dat gaat niet door...


Eerst gaan we kaarsjes blazen.
Die verstrooide juf zet maar 3 kaarsjes op de taart, er volgt protest, 'nog 1 kaarsje erbij, juf!'
Komt in orde, vier kaarsjes op de taart, maar nog niet meteen blazen, we zingen eerst onze liedjescarousel nog.



Hieperdepieperdepiep, HOERAAAAAAAAAAAA!!!


Blazen maar


Bravo, alle kaarsjes zijn uit!



We snijden stukjes van de olifantenpoep en Boris wil meteen ook een poot.
Mmm... we vinden het allemaal heel lekker, zelfs juf.
Juf is geen taart of cake of soortgelijke dingen eter, maar juf proeft een piepklein stukje en beslist dan toch maar een 'volwaardig' stuk te nemen, zo'n lekkere taart!


Boris mag nog een ballon kiezen, er is geen paarse, Boris kiest een roze ballon, 'die is ook heel mooi!'.


Rob, de grote broer van Boris komt het verhaal van Goudlokje en de drie beren voorlezen in onze klas.  







We geven Rob een groot applaus, want hij heeft dit super goed gedaan!

Jules gaat dit weekend bij juf logeren.
Juf heeft een weekend aan zee gewonnen en Jules mag mee!

Welke kleren moeten we meenemen?
Zijn short zeker niet, 'dat is voor de zomer, nu is het te koud'


Jules moet zeker zijn pyjama meenemen, en een broek en trui en een vestje, zijn laarzen en een slab en ook zijn muts en sjaal en wanten, zijn fluo vestje moet ook mee.


Jules is helemaal klaar om te vertrekken.
Nog 3x slapen en Jules kan vertellen over zijn weekend aan zee.


Oh, wat hebben wij weer genoten van onze week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten