zaterdag 19 maart 2016

Tok-tok-tok, wat gebeurt er in het kippenhok?

Floris vertelt heel graag over zijn kippen, hij heeft 6 kippen en een haan en de kippen leggen eitjes.
Er ontstaat een gesprekje:
Suze: 'je moet wel opletten met je eieren, Floris'
Floris: 'ik ben voorzichtig, ik maak ze niet stuk'
Suze: 'maar nee, je moet opletten als je de eitjes van jouw kippen eet'
Floris bekijkt Suze vragend en zwijgend, eigenlijk meer denkend.
Suze wil reactie.
Suze: 'Juf, als je eieren van bij Floris zijn kippen eet, moet je voorzichtig zijn hé'
Juf: 'waarom moet je dan voorzichtig zijn?'
Suze: 'Ah, omdat daar een haan bij zit?'
Juf: 'Ah zo, en zijn de eieren die de haan legt niet lekker?'
Suze en Floris geloven hun oren niet, wat zegt juf nu toch, ze is toch op de boerenbuiten opgegroeid, ze zou toch beter moeten weten...
Deze keer is het Floris die meteen reageert: 'neen, mijn haan legt geen eitjes, een haan doet dat niet, alleen mijn kippen leggen eitjes'
Kobe: 'Ah ja, de haan is de papa, en papa's leggen geen eieren, alleen mama kippen leggen eieren.'
Juf: 'maar waarom moet je dan voorzichtig zijn als je eitjes van Floris eet?'
Suze: 'Als er een haan bij de kippen zit, dan kan er een kuikentje in de eitjes zitten, want dan is er een papa bij de kippen'
Juf: 'Ah ja, nu begrijp ik het!'

Maandag gaan we op bezoek bij de kippen op school en we nemen meteen eten mee voor de kippen.
We bekijken het kippeneten en herkennen meteen de maïs, maar niet alleen kippen eten maïs, mensen eten ook maïs.  'Maïs is lekker' beaamt Boris en er zijn wel meer kleutertjes die dit beamen.


Juf Carine geeft ook een mandje mee om eitjes te rapen.


Charlotte strooit het eten voor de kippen uit.
De kippen kennen ons nog niet en ze zijn een beetje bang, ze gaan weg van ons.


Binnen in het kippenhok is 1 kip.


We gaan eens kijken op de kip eitjes gelegd heeft.


Helaas, we keren terug zonder eitjes, de kippen hebben geen ei gelegd.




Dit is de drinkbak van de kippen.


Onze kippen, met 3 zijn ze.


We nemen allemaal een beetje stro mee naar de klas, dan kunnen we in onze klas een kippenhok maken.




Suze heeft een kip meegebracht, het is een speciale.
We noemen haar 'Kip Cato', naar de kip in ons liedje.


Kip Cato kan dansen en eieren leggen, soms legt ze 1 ei, soms 2, soms geen, 't is altijd spannend afwachten.


Als ze haar best doet, kan Kip Cato 3 eitjes leggen.


Wannes heeft ook een speciale kip, een danskip


In onze bibliotheek staan allemaal boekjes over kippen en eieren.



We schilderen kip Cato, maar op een bijzondere wijze.
Eerst strooien we bloem op ons blad.






Dan schilderen we onze kip.





In de bouwhoek maken we constructies met eierdozen.






Juf leest het verhaal van 'Karel het kuiken', het is een leuk boekje, we vinden het grappig.
Karel eet maïs en gerst en tarwe, daar wordt hij groot en sterk van!


hij krijgt een sterke snavel


Een dikke buik


en stevige poten.


En als je zou denken dat Karel al groot is, bekijk dan zijn mama maar eens!


Dinsdagochtend gaan we eerst turnen met meester Sanne.

Nadien zoeken we een paastak uit voor in onze klas.



Juf vertelt het verhaal over de kip van Huub, dat is een wel héél bijzondere kip...


Ze kan zelfs fietsen, maar Juliette, één van Floris zijn kippen, kan dit ook.


De kip van Huub kan ook voetballen, net als één van Floris zijn kippen, maar hij weet de naam niet meer van de kip die dit kan, want zij heeft een moeilijke naam.
Boris zijn kip kan ook voetballen, die bruine kip, zonder naam, die kan dat.


We gaan nog eens op bezoek in het kippenhok, de kippen zijn nu niet meer zo bang van ons.






Nu hebben ze wel eieren gelegd, 4 eieren.


Boris had een mandje, of eigenlijk een bakje, van thuis meegebracht en daar legt hij de eitjes in.


De kip vindt het nu wel ok dat wij ook in het kippenhok zijn, zij pikt vrolijk verder.


4 eitjes hebben we kunnen rapen.


Woensdag luisteren we naar het verhaal van Dottie.
Dottie heeft voor de eerste keer eitjes gelegd, ze is zo trots dat ze het wil vertellen aan alle dieren op het erf, maar niemand heeft tijd om met haar mee te komen om haar eieren te bewonderen.


Dottie keert dan maar terug naar haar nest en gaat op haar eieren zitten, maar oei, nu kraken haar eieren, ze denkt dat ze haar eieren stuk gemaakt heeft, ze wordt er helemaal verdrietig van.


Maar dan komen de kuikentjes uit het ei, wat is Dottie trots op haar kuikentjes, de andere dieren van het erf komen Dottie's kuikens bewonderen.


Wij hebben onze eigen Dottie in de klas, en als Dottie plots begint te kakelen, dan heeft ze een ei gelegd.


Woensdag heeft Dottie 2 eieren gelegd.


Wat later op de dag begint Dottie weer te kakelen, nu heeft ze chocolade eieren gelegd!
Wow, nu hebben we nog meer bewondering voor Dottie!  Ze heeft 4 eitjes gelegd, maar later op de dag legt ze nog enkele keren eieren, zodat op het einde van de dag iedereen een chocolade ei heeft.


We houden een eierrace, we blazen het ei naar het mandje.
We hebben grote en kleine eieren, de kleine eieren rollen het makkelijkst.







In de maïsbak experimenteren we met maïs, wat had je anders gedacht...



We spelen een kippenspel, we zoeken bij elke kip het bijpassend ei.



We versieren eieren, we mogen zelf kiezen wat we gebruiken om te stempelen, een vingerstempeltje of een dopje of een kurk.














Donderdag vertelt juf over de kip, zij legt een ei, moeder kip gaat op het ei zitten dat het lekker warm blijft, na 21 dagen begint het ei te kraken, het kuikentje pikt het ei open, duwt eens met het ene vleugeltje, dan eens met het andere vleugeltje en dan kan het kuiken rond trippelen, als het kuiken goed eet, wordt het een kip en dan begint het weer opnieuw.



Maar wat was er nu eerst, de kip of het ei?
'de kip moet de eitjes leggen, dus was de kip er eerst' denken sommige kindjes.
'de kip moet uit het ei komen, dus was het ei er eerst' is de mening van andere kindjes.
Juf weet het niet.




We vragen het aan juf Karen, zij weet het ook niet, maar zij zal het aan haar man vragen.
We kunnen het ook aan de papa van Boris vragen, als er iemand het ons kan vertellen dan zal het toch wel zeker 'hij' zijn.


We schilderen met gele verf op bubbeltjesplastic


dan leggen we er een wit blad op en wrijven er met onze handen over.


We hebben nu een afdruk van de bubbeltjes op ons blad staan, dit gaan we gebruiken om ons paasmandje te maken.













In onze huishoek is ook een kippenhok, de kippetjes hebben er hun nest en leggen er hun eitjes.





De paashaas is op bezoek!





Bij juf Karen vertellen we bij de vertelprent over het kippenhok.


Zelfs op de kippenboerderij moeten er gegeten worden.


Donderdag gaan we koken, of 'kokkerellen' 
Jenny, Brownie, Caramel, Sista, Juliette en Grietje, ook wel gekend als 'de kippen van Floris' hebben voor ons eitjes gelegd, dank jullie wel, lieve kippen, Floris zal jullie een dikke knuffel geven van ons.


eerst breken we het ei, we zien dan het eiwit en het eigeel, we mogen ook dooier zeggen.


We gaan het ei 'klutsen', dat vinden we een gek woord, en het klutsen dat vinden we grappig.


We voegen een beetje melk bij en klutsen weer.


We doppen onze boterham in het geklutste ei










Dan bakt juf onze boterham in de pan, en dan is het smultijd!
We doen ons best om met mes en vork te eten, dat is natuurlijk nog moeilijk, maar we moeten er eens aan beginnen.












Mmmm, lekker juf!
'Ik vind wentelteefjes verrukkelijk!'

Suze had samen met haar mama een lekker dessertje gebakken.


Ook dit was heerlijk, bedankt Suze en mama An.


Vrijdagochtend vraagt Auke wanneer we nog eens wentelteefjes maken, want dat vond ik toch zo lekker!

Dottie legde vandaag nog een ei.


Dottie heeft donderdag de meeste eieren gelegd, 3 eitjes, vrijdag legde ze maar 1, toen legde ze de minste eieren.



We hebben nog vleugeltjes nodig het kuikentje van ons paasmandje, daarvoor schilderen we elkaars handen.  De verf op je handen kriebelt wel een beetje.
Juf Liliane houdt een oogje in het zeil.





We hebben een eierschelp, een nest en een kuiken.
Juf maakt een compositie met deze 3 voorwerpen en wij 'apen na', we zetten ons kuiken en onze eierschelp net hetzelfde als hoe juf dit deed, het is belangrijk dat we zeggen wat we doen, vb. de eierschelp ligt in het nest, het kuiken staat voor, het nest.





Het kuiken zit in het nest en de eierschaal staat op het kuiken, dat vinden we grappig!




met juf Liliane leggen we de paaseitjes volgens een patroon, wat zal dit worden...


Het is een paasei!


We hadden een leuke week, we deden al heel veel leuke dingen, maar we zijn nog niet 'uitgespeeld',
er staat ons zeker nog een leuke week te wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten