zaterdag 20 juni 2015

het verkeer

Vorige week hadden we het thema verkeer al een beetje verweven met Vaderdag, deze week gaan we door met het verkeer.

We luisteren naar het verhaal 'Jules op de fiets'.
Jules rijdt met zijn nieuwe fiets en zijn mama zegt hem steeds weer om goed uit te kijken, maar oh jeetje, mama kijkt zelf niet zo goed uit en loopt met haar hoofd tegen een boom.


Juf heeft een straat meegebracht, maar de straat is nog leeg.
Wij gaan het straatbeeld vullen met huizen, auto's, verkeersborden, ...









Dinsdag komt de papa van Rover op bezoek met heel wat schapen.
Een schaapherder heeft ook zijn hond(en) bij.
Meester Sanne vult samen met de kleuters emmertjes water, de schapen willen drinken na hun langen wandeling.


De honden hebben ook dorst.


Wannes komt eens piepen.


Er zijn veel schapen in onze boerderij, we kunnen ze aaien, het zijn 'knuffelschapen'!











Het wordt een beetje warm voor een wollen jas, de schapen worden geschoren, hoewel geschoren, dat is niet het juiste woord, deze schapen hun wol wordt geknipt.










Sommige kindjes staan graag tussen de schapen, anderen kijken wel vanop een afstand.
















Wat beweegt daar in het gras...




















We voelen aan de zachte wol van het schaap.







































Meester Sanne, deeltijds LO leerkracht, deeltijds schapenscheerder?







De oogst van de dag, 'de jasjes' van de schapen.
Daar kan nu wol van gesponnen worden om warme truien, of sokken, of mutsen, of sjaals, of ... te breien.



Auke is samenknap, zij rijdt Wannes terug naar de klas.


Floris is ook samenknap, hij brengt de auto van Wannes terug naar de klas.


We wassen allemaal onze handen en dan kunnen we picknicken.


Woensdag bekijken we hoe de kindjes van onze klas naar school gekomen zijn.
Wie komt er met de auto, de fiets, of te voet?








Juf vraagt ons hoe de meeste kindjes naar school komen.
'met de auto' klinkt het in koor
Juf lijkt niet in haar beste dag, want ze ziet het zelf niet, ze vraagt hoe we dat kunnen zien.
Charlotte is verwonderd, dat we haar dat nu nog moeten uitleggen: 'omdat de hoogste toren bij de auto staat' 
Oef, juf heeft het begrepen.


en als we de blokjes nu eens rond de bordjes zetten in plaats van een toren te maken.
'Dan zijn de meeste blokjes nog altijd bij de kindjes die met de auto naar school gekomen zijn!'
Die juf toch!  Conservatie is nu wel niet meteen het makkelijkste onderdeel in de wiskundige initiatie, maar toch...


Vandaag mochten we onze fiets meebrengen naar school.
Om goed gezien te worden, krijgen we allemaal een fluo vestje te leen.



We stellen onze fiets voor.









We weten nu of we een driewieler hebben, of een loopfiets, Charlotte haar fiets heeft 4 wielen, 2 grote en 2 kleine.
Er is nog niemand die met 2 wielen kan fietsen.










Juf tekent een huis op de speelplaats.


en een school.


We vertrekken thuis met 3 kindjes en gaan naar school, we rollen met de dobbelsteen om te zien hoeveel plaatsen we naar voor mogen.
Wie zal het eerst op school zijn.


Mili en Kobe staan even ver, Rover is wat achterop geraakt.


Rover heeft een inhaalmanoeuvre gedaan.
Het is spannend nu, wie zal er eerst op school zijn...



Rover is eerst aangekomen.


Dit is een leuk spel, dit willen we nog wel spelen!

We leren dat we op de stoep moeten stappen, we lopen niet op de straat en aan de stoeprand stoppen we.



We leren een leuk versje over het zebrapad.
Bij het zwart wit zebrapad staat een mannetje en helpt je wat.
Onze kleutertjes weten heel goed dat je moet wachten bij het rode licht en bij het groene licht mag je oversteken.






Donderdag duiden we met wasspelden, waarop onze kentekens staan, aan hoe we naar school gekomen zijn.
De meeste kindjes zijn met de auto gekomen, Alleen Heaven is te voet gekomen en 3 kindjes zijn met de fiets naar school gekomen.


We leggen de bordjes van het minste aantal kindjes, naar het meeste aantal kindjes.


We willen graag een autobaan maken.
We hebben al rollen en enkele auto's.


Helpende hand van de dag, Wannes test een eerste autobaan uit.



De autobaan van Suze is nogal ver van de grond.
'Dit is geen goeie' is Suze haar bevinding.


'Zo gaat het beter'.


Oeps, deze auto is te groot voor deze tunnel.



We kunnen de autobaan vasthouden, maar we kunnen er ook spulletjes bijhalen om de autobaan te ondersteunen.





In de autohoek experimenteren we verder.




We versieren een fietsvlag.





Aan de ontdektafel experimenteren we met toeters en bellen.


Vrijdagochtend komt Rune, van het eerste leerjaar een verhaal vertellen, Simon, van het 2° leerjaar komt mee als coach.


Rune kan al heel goed lezen, hij laat ons ook telkens de mooie prenten zien.


Het schaap draagt een trui van zijn eigen wol.


Ook vrijdag kijken we hoe onze kindjes naar school gekomen zijn.
Vandaag zijn er evenveel kindjes te voet gekomen, als kindjes die met de fiets gekomen zijn.


We hebben reflectoren en reflecterende kledij in onze klas, maar eigenlijk begrijpen we niet zo goed wat hier de betekenis van is.
We gaan naar het berghok, daar is het helemaal donker!
Juf neemt een zaklamp mee, zodat we toch nog 'iets' kunnen zien.


Zouden we Rover nog terugvinden in het donkere berghok.


Als juf met de zaklamp schijnt, kunnen we onze vriendjes terugvinden in het donker.





In de gang hebben we onze donkere hoek gemaakt.
We kunnen er experimenteren met de zaklamp en reflectoren.



Ook vrijdag experimenteren we met buizen en allerlei ander materiaal  om een autobaan te maken.







Eigenlijk wilden we graag buiten experimenteren en spelletjes spelen, maar het weer is niet zo goed, dus spelen we onze spelletjes binnen.

We gaan van huis naar school.


We tellen hoeveel plaatsen we vooruit mogen.




Lennert en Heaven zorgen voor een maaltijd.


In onze gevoelenskring kijken we nog eens terug op het bezoek van de schapen.
De meeste kindjes vonden het bezoek van de schaapjes wel leuk, het maakte hen blij.


Enkele kindjes waren niet zo blij met de komst van de schapen, zij waren bang van de schaapjes, of van de honden, of van allebei...


We hebben de voorbije week weer heel wat geleerd, maar we hebben ons vooral goed geamuseerd!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten