maandag 2 december 2013

Welkom Sint en Piet!

Sinterklaas is al even in het land,
We willen graag dat Sint en de Zwarte Pieten naar onze klas komen, dan moeten we een brief schrijven.  Er is een klein probleempje, wij kunnen nog niet schrijven...
Dat is niet erg, we kleuren een tekening in en juf wil wel een briefje schrijven.

 



We stoppen onze tekeningen en onze brief in een grote briefomslag, en juf stopt de brief in de brievenbus.  Nu is het spannend afwachten of onze brief aankomt bij de Sint.

 

 
Mathea en Ali bereiden een maaltijd voor Sint en Piet.
 
 
Na de speeltijd ligt er iets op onze mat.
'Juf, wil jij eens lezen wat er op staat?' vraagt Wannes.
Oei, oei, er staan zwarte vegen op de omslag.
Zou dit de CD van Danspiet zijn?
Ja hoor, gisteren kwam juf, toevallig Danspiet tegen.
Danspiet leerde juf een dansje en hij vroeg om dit dansje aan de kleutertjes te leren, Danspiet zou de CD nog wel brengen.  En hier is de CD, we kunnen de pietendans leren.
 


'Trillen met je billen, hoe moest dat ook weer?' vraagt juf zich luidop af.
'Kijk juf, zo!' demonstreert Wannes.

 
Iedereen heeft een schoendoos meegebracht, van de schoendoos maken we een kijkdoos.
We schilderen onze doos rood, dat is het lijf van Sinterklaas.
 





 
Op onze computer kijken en luisteren we naar verhaaltjes van 'het zandkasteel aan zee' in verband met Sinterklaas.
 

Juf vertelt het verhaal 'Sinterklaasje'

 
Emile brengt handpoppen mee, Sinterklaas, Zwarte Piet en het paard 'Slechtweervandaag'.
De poppen voeren een heel gesprek onderling, dat vinden we leuk.
Sint wil een kusje van de kindjes, en dat is geen probleem, Ella geeft het goede voorbeeld.
 







 
We plakken de mijter van Sint, het hoofd van Sint komt aan de kijkdoos.
 




Ella telefoneert naar Sint.


Wannes speelt een schaduwspel.


Juf gaat ons plakwerkje te drogen leggen in de gang en we horen haar praten, maar we horen een stem die we niet kennen, dat is vreemd.
Juf komt binnen met een klein zakje.
Mathea, Ella en Emile zijn zeer nieuwsgierig met wie juf praatte.
'Dat was Zwarte Piet, hij gaf me dit'
Nu zijn alle kindjes wel héél nieuwsgierig, wat zou dat zijn.
Het zijn oorbellen, grote oorbellen.



Even later krijgt juf telefoon, wij horen haar praten met Sinterklaas.
Sinterklaas had Zwarte Piet opgestuurd met de oorbellen, nu heeft juf oorbellen die lijken op de oorbellen van Zwarte Piet.
Wij vinden dat héél grappig.
Mathea en Emile gaan eens piepen in de gang, zou Zwarte Piet er nog zijn, neen hij is er niet meer.
Mathea zou nog regelmatig eens gaan piepen...


We schilderen Zwarte Piet





 
Juf kreeg van Naaipiet kleren van Sint en Piet in kleutermaat.
Wannes zijn keuze was meteen gemaakt, hij wil Sinterklaas zijn!
 

Artur wil wel eens in de kleren van Zwarte Piet kruipen.


Als Sint en Piet eens hulp nodig hebben, mogen ze zeker bellen naar Wannes en Artur voor hulp.

 
Ella leest 'Sinterklaasje' nog eens.
 

Zwarte Piet heeft nog een muts nodig, die gaan we stempelen.





Voor we met verf werken, hebben we eerst het gevecht met de schort.


'Ben je boos, Mathea?' vraagt juf.
'neen' antwoordt Mathea resoluut.
Oef, dat is een geruststelling.

 
Sint heeft nog een baard nodig, dus plakken we krullen van krantenpapier.
 


De lapjes die we gevilt hebben gebruiken we als hoesje rond een glazen potje.
Het is gezellig met kaarsjes in onze klas.


We vertellen bij een grote prent van Jules en Sinterklaas.
Zou Jules bij Sint op schoot willen zitten?


Zwarte Piet en Sinterklaas hebben nog ogen, een neus en een mond nodig.



In ons boekenhoekje vinden we verschillende boekjes over Sinterklaas.


Leren over Sint en Piet is heel leuk, maar best wel vermoeiend.


Kiekeboe, hier zijn wij!
Zwarte Pietjes op een rij,


Dag Sinterklaas!


Dag Zwarte Piet!


Oeps, nu zie je me niet!


 

 
Onze eerste Sint week is voorbij, gelukkig is er nog een Sint week in het vooruitzicht.

1 opmerking: