zaterdag 9 november 2013

Rikketikketik, dit ben ik!

Na de herfstvakantie verwelkomden we Cas, hij is het nieuwe vriendje van onze klas.

Cas heeft de ster als zijn symbool gekozen en zijn knuffeltje voor onze aanwezigheidskalender is een poes.
Juf wilde weten of we een leuke vakantie hebben gehad, dus vertelde wij over onze vakantieavonturen.
Emile wilde weten of juf hem gemist had, en natuurlijk had juf hem gemist, maar toen wilde hij ook weten of juf de andere kindjes van de klas ook gemist had, en ja hoor, juf had alle kindjes gemist in de vakantie!
Wannes wilde in de loop van de voormiddag weten of juf ook een leuke vakantie had gehad.

Deze week hebben we gepuzzeld.
We hebben een puzzeltoren gemaakt, deze week hebben we uitgezocht op welk blokje in de puzzeltoren wij ons symbool mogen zetten.



Dinsdag werd Od 3 jaar.
Juf wou de kroon van Jules zijn 3° verjaardag aan Od geven, maar Od was er niet blij mee...
De kroon was een beetje te klein.


Gelukkig had juf een kroon gemaakt voor Od, en deze kroon paste wel en hier was Od heel blij mee!


Od trakteerde met heerlijke cakejes en nog met een grote cake, we hebben kunnen smullen.


Alvorens te smullen mag Od kaarsjes blazen.
3 kaarsjes mag Od uitblazen, maar eerst zingen we onze verjaardagsliedjescarrousel.


Bravo, alle kaarsjes zijn uit!


Gelukkige verjaardag Od en smakelijk eten!






Woensdag leerden we een versje.
Dat vonden we leuk.




Wij hebben ook allemaal een mond, en ja hoor, in onze mond staan tanden.
We kunnen klapperen met onze tanden, maar onze tanden gebruiken we vooral om te bijten, en bijten doen we in eten.




In onze mond zit ook een tong, we kunnen onze tong uitsteken, maar dat is eigenlijk niet zo beleefd.
We steken onze tong alleen maar uit als de dokter het vraagt.





We hebben allemaal een kin.
De kin van Ella kunnen we extra goed zien, want zij is gevallen op haar kin in de turnles, haar kin is nu nogal rood en ze wordt ook een beetje blauw...


We hebben allemaal 2 lippen.
'dat is om lippenstift op te doen' vertelt Emile ons.
'Neen' zegt Wout 'om kusjes te geven!'
'Dat doe ik niet' komt Wannes tussen ' ik gooi een kusje met mijn hand'
Wout geeft Artur een kusje en Artur gooit een handzoentje.
Wannes kijkt toe.



Met onze oren kunnen we horen en luisteren.
Volgens juf zijn onze oren soms  wel eens stuk en lukt het luisteren niet altijd even goed...



We kunnen onze oren 'toe doen', dan horen we niets.



We bekijken ons snoetje graag in de spiegel.
We kiezen 2 kleuren om onze spiegel te versieren, we plakken de 2 kleuren afwisselend op de rand van de spiegel.








Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand, wie is de grootste kapoen van het land?


Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand, wie is de grootste kwebbel van het land?


Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand, wie is de grootste deugniet van het land?


Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand, wie is de fierste van het land?

Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand, wie is de grootste genieter van het land?



We geven ons weer helemaal over aan het puzzelen.






Hamertje tik vinden we ook wel leuk.
Nu oefenen we met hamertje tik, nadien kunnen we het echte timmerwerk misschien wel aan...


Mathea en Emile amuseren zich in de huishoek.


Artur en Wout experimenteren met de magneten.

Donderdag liggen er allerlei zeepjes in onze klas.
Er zijn grote en kleine zeepjes, witte, oranje, gele, roze en een blauw zeepje.


We ruiken aan de zeepjes en ja hoor ze ruiken lekker.



'Zouden we zelf zeep kunnen maken?' wil juf weten.
'Neen' zeggen alle kleuters in koor.
Maar als onze juf iets in haar hoofd heeft, ja dan weten we het wel, we gaan zelf zeep maken.

We zoeken eerst het nodige materiaal bijéén.
(toevallig is dat in onze klas te vinden)


dan kijken we goed naar de foto's wat we moeten doen.



We doen zeepvlokken in een zakje.


we voegen badschuim toe,

en kneden alles goed in het zakje.


dan halen we onze zeep uit het zakje en kneden we opnieuw.


we duwen een hartjesvorm in onze zeepmassa en hebben een hartjeszeepje.


Wees maar zeker dat het in orde gekomen is.
We maakten allemaal zeepjes, we zullen ze verkopen op de kerstmarkt, op vrijdag, 13 december.
Met de auto's spelen vinden we altijd leuk.



En we zorgden voor de poppen.
Artur maakte appelsienensoep.
Wannes bracht juf geregeld een glas water, 'spuitwater, juf, voor jou'
Maar na enkele glaasjes spuitwater wilde juf wel eens wat anders.
'mag ik een chocoladejenever a.u.b.' vroeg juf aan Wannes.
Wannes bekeek juf zeer bedenkelijk.
'toen ik in de vakantie een koffie ging drinken aan zee, kreeg ik er een chocoladejenever bij, en ik vond dat wel lekker' verduidelijkte juf.
'ok' repliceerde Wannes, 'wacht even'.
en toen bracht Wannes een nieuw glas: 'hier juf, dit is van de chocola die je lekker vindt'
En of het lekker was!

We tekenden een kindje.




We leerden een liedje, we luisterden naar verhaaltjes, we vertelden wat we graag doen en wat we niet graag doen, we speelden, we dansten, kortom de week is weer voorbij gevlogen!

Maandag is het helaas geen school, onze volgende week is een dag korter.

Voor wie het nog niet zou weten: vrijdag, 13 december 2013 is het kerstmarkt.

De kerstmarkt vindt plaats op de speelplaats van onze school, de leerlingen verkopen er hun creaties, het oudercomité zorgt voor hapjes en drankjes en blazersensemble Crooniek, met de papa en de mama van Wout, zullen voor aangepast muziek zorgen tussen 18u.00 en 19u.30
Een datum om zeker in uw agenda te noteren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten