zaterdag 9 februari 2013

Muziek!

Gedichtendag stond dit jaar in het teken van muziek.
Wij hebben alvast genoten van de muziek in ons klasje.
 
We begonnen onze week met een verhaal.
We leerden dat de regen op het raam ook geluid maakt, het zou wel eens muziek kunnen zijn.
We hebben niet altijd echte instrumenten nodig om muziek te maken.
 
 
Onze kleuters brachten veel muziekinstrumenten mee naar school.
Trommelaar Ella.

 
Louie en Ella vormen een trommelduo.
 

Myrthe improviseert.


Wout vindt de accordeon boeiend, Artur kijkt toe.


Nand speelt zijn mooiste melodie op de fluit.


Rob ontpopt zich als accordeonspeler.


Muziek maken gaat samen met dansen voor Kato!


Dit trio kan u inhuren om uw feestjes op te vrolijken.
 

 
'Dit lijkt op papa zijn keyboard' dacht Wout.
 
 

We speelden een identificatiespel met muzieknoten in verschillende kleuren.

 
We schilderden kaasdoosjes om er later een schuddoosje van te maken.
 
 


 
We stempelde muzieknoten, juf zal ze nog uitknippen en (willekeurig) op een notenbalk plakken..
 
 
Woensdag kregen we echte muzikanten op bezoek.
In de klas van juf Eva zijn er enkele leerlingen die naar de muziekschool gaan, wie wilde mocht zijn/haar instrument voorstellen in onze klas.
 
Paulien bracht haar dwarsfluit mee. 
 

We genieten van het privé concert.

 
Gudrun verwent ons met haar trompet kunst
 

 

Willem speelt op de blokfluit.
Daar kan onze juf een voorbeeld aan nemen!


 
 
 
 
Emily bracht een speciale fluit mee naar school.
We vroegen Willem of hij er muziek kon op maken.
En ja hoor, onze juf kon wel 'blazen' op de fluit, maar Willem kreeg er muziek uit!

 
 
We puzzelden halve muziekinstrumenten bij elkaar.
 
 
Juf bracht een 'raar ding' mee naar de klas.
Wij dachten dat het een speciale klok was.
Dat ding had een moeilijke naam, het is een 'metronoom' en je kan de metronoom gebruiken om de maat aan te geven.
Wij leerden een liedje over de metronoom.
 
 
We dansten als de metronoom.
Eest de meisjes,
 

dan de jongens.

 
Wannes zoekt de trommelstokjes in dezelfde kleur als de trom.
 

Onze grotere kleuters kleuren de trommelstokjes in dezelfde kleur als de trom.
 
 
De laatste donderdag van januari is het gedichtendag.
Jef bracht enkele gedichtenbundels mee naar school en las er ook uit voor.
Wij vonden dat wel fijn en gezellig!
'Juf, lees je nog eens uit een boekje?'
 
 
Wout bracht een leuke muziek gedichtenposter mee.
 
 
 
We luisterden naar het verhaal: een fluit voor Nijntje.
Opa Pluis neemt een holle tak mee uit het bos en maakt er een fluit van voor Nijntje.
'Dan is dat een fluit van hout hé juf, zoals jouw fluit'
Ja, dat was wel een hele goede, juist opmerking!
 
 
Wij schilderen een fluit van een rolletje.
Natuurlijk kunnen wij hier muziek op maken.
 
 
We experimenteerden ook nog met de bloktrom en we leerden dat 'muziek maken' en 'lawaai maken' niet hetzelfde is...
Af en toe leek het alsof 'niet goed, maar luid' de leuze was, maar onze juf was hier niet steeds akkoord mee.
Het was een super leuke week, maar voor hoofd en oren was een week met muziekinstrumenten spelen genoeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten